Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie First Birthday tickers

2nd Baby Scan


2nd BABY SCAN (14th Dec 2013)


Assalamualaikum.
             So at this moment, I'm already at my 27th week pregnancy. Still too vulnerable dan sedang cuba pulihkan diri lepas almost 2 weeks hadapi banjir dan krisis selepas banjir. Hari sebelumnya (Jumaat) adalah hari pertama aku kembali berkerja lepas banjir.


DUGAAN YANG BERAT

               Aku ingat lagi masa ni masih banyak hal yang belum setel. Rumah belum habis dikemas, kain baju entah ke mana. Bayangkan yang tengah 'melabu' macam aku ni pun terkedek-kedek ke sana ke mari tolong apa yang patut. Famili suruh aku rehat je, duk diam-diam tengok orang buat kerja tapi tak sedap rasanya nak tengok saje-saje.

               Kereta aku pun tenggelem air, aku pergi kerja abah yang hantar. Hari ke-5 di rumah, maknanya dah 4 malam aku tidur dalam kereta. Kaki aku sembab macam orang peknen 9 bulan padahal masa tu baru 6 bulan. Mama cakap sebab aku tidur kaki berjuntai lama ke bawah.

           As for my pregnancy, aku dah dua minggu tak makan apa-apa vitamin @ suppliment. Nak makan camne, semua dah hilang masa banjir. Dahla aku anemic, tak makan ubat pulak. Tak tau dah apa jadi dengan Hb aku. In fact, masa banjir tu aku siap jalan kaki mengharung air almost 1 km, orang dukung, pikul, campak aku bawak naik bot, naik lori, naik kete balik Pekan.

               Dengan adanya B dan keluarga di sisi both, baby and me were strong. Aku sangat proud dengan baby. Aku sangat lasak sepanjang 2 minggu ni tapi baby takde buat hal pun. Takde sakit perut ke, masalah apa-apa ke. Syukur kepada Allah S.W.T. he's as tough as his dad.

                Aku rasa flood yang hit kami kali ni didn't hurt me physically as much as it hurts me emotionally.  Kawan-kawan, macam biasalah. Ada yang faham. Tak kurang juga yang kurang faham (atau sengaja tak mau faham). Keluar dari rumah, bila tak bersama keluarga (pergi kerja ke, pergi kedai ke, jumpa oarang di luar ke) aku ada sikit moral down. Komen-komen yang agak 'kureng' seperti

"bodohnya orang yang tak alihkan kereta awal-awal masa baru hujan sikit-sikit, masa air belum naik" 

atau 

"kenapa tak keluar awal-awal dari kawasan tu, sebelum banjir?" 

atau 

"kenapa pindah lari ke __________ (isi nama sebarang tempat), tak lari ke __________ (isi nama sebarang tempat)? Barulah selamat."

atau

"bukan kerajaan tak hantar bantuan, dah hantar malas nak masak. Pastu demand nak makan sedap-sedap."

atau yang paling best

"mangsa banjir tu semua sombong, Allah S.W.T turun bala lah tu."

Terus-terang aku cakap. Orang yang mudah menghakimi keadaan seseorang atau judge sesuatu situasi bila dia sendiri tak berada dalam situasi tersebut adalah manusia yang ZALIM. As simple as that. Jangan kata nak simpati, kau kutuk lagi kawan tu, dahlah dia ditimpa musibah. Akai ada ka? Luckily, company ada bagi sumbangan jugak untuk mangsa banjir. Lepaslah beli barang keperluan yang penting-penting, spare parts kereta dan bekalan makanan. Barang-barang baby memang tak sempat fikir langsung masa tu. Tapi pastu bonus kena potong plak. Ceh.


BERITA GEMBIRA UNTUK KAMI

               Survive dari tragedi tersebut (malu kat Allah nak sebut tragedi. Baru hilang harta, bukan hilang nyawa) kami cuba untuk happykan diri semula. Dan antara perkara yang keep us happy all the times adalah along's and my pregnancy. So, kami decide nak tengok baby sekali lagi. Confirmkan betul tak baby yang tak boleh duk diam tu babyboy macam Dr. Zainab cakap.

               14 Disember, Sabtu aku nak pergi scan dekat Klinik Zainab sekali lagi. Guess what? Klinik Zainab ada tampal notis besar

MESIN SCAN ROSAK!!
KENA BANJIR 

           Kuciwa, kuciwa. Dah alang-alang keluar, kami pun ke bandar Chukai. Klinik Leina Zaidi tutup. Jalan lagi. Semua klinik tutup malam ni. Lepas banjir, belum ada banyak kedai di sekitar Kemaman ni bukak. Masing-masing tengah baik pulih premis masing-masing. Jalan lagi. Sampai Klinik Nabilah, masuk jelah. Orang cakap doktor dia ok jugak, yang tak ok nya orang terlalu ramai. Aku amik no. giliran, no. 27. Masa tu baru pukul 7.55. Mak aih dalam klinik dah penuh orang menunggu.

               Ada lagi satu benda yang tak best. Terlanjur sampai Klinik Nabilah ni, aku ingat nak scan 4D terus sebab kat sini ada mesin scan 4D. Klinik Zainab takde. Tapi adik kat kaunter pendaftaran tu cakap 27 minggu dah tak boleh nampak. Seelok-eloknya 25-26 minggu. Hadoyai terlebih seminggu je kot =( Elok pulak minggu ke 25 & 26 tu tengah banjir, memang takde rezeki lah kami nak tengok muka anak. Plus, klau nak scan 4D kena buat appointment lain dan datang semula siang hari. Kalau malam, kekangan masa. Dahla orang sangat ramai. Takpelah kalau macam tu, banyak hal sangat. Scan biasa pun ok jek.  

Tak taula anak sape ni, tapi seyes tembam. Pic source: annerly

              Pukul 9 barulah sampai turn aku. Tu pun lepas habis kedai aku pusing-pusing dekat Yellow Town tu. Akhirnya dapat jugak jumpa doktor. Kali ni doktor tak macam mak-mak orang. Dia macam ex-Ketua Program course aku kat UiTM dulu. Tegas. Tapi dengan patient dia ok. Doktor confirmkan baby ni babyboy. Dia sihat, Alhamdulillah. Saiz dia pun just nice dengan umur dia. Mommy lasak-lasak macam mana pun baby tetap sihat. Ni gambar dia

Yang bulat tu kepalanya. Ikut saiz kepala, dia cukup-cukup 27 minggu =)

               Aku cerita kat doktor yang aku dah 2 minggu tak makan vitamin. Vitamin aku hilang. Masa tu dia suggest Pramilet, makan sebiji sehari. Aman hidup aku, tak payah makan sampai 4 jenis pil sehari. Paling lega, tak payah makn pil busuk tu. Selalu vomit sebab pil tu. Meloyakan.


Malamnya, along dah bawak Ammar Faris datang rumah (along just arrived from Puancak Alam). Seronok tengok abah, B, abang long, abang teh, anak-beranak pakat-pakat baiki kerete-kereta yang tersadai depan rumah. Banjir punya pasal.

No comments:

Post a Comment

 

Copyright 2013 © Bazilah Azhar Designed by Ayu Barbydol